23 September 2008

Ramai anak Melayu Buta dalam Beragama

Saya pernah mengajar dibeberapa buah sekolah rendah dan menengah sebelum ini sebagai salah saorang daripada guru sandaran tak terlatih pada tahun-tahun sebelum ini dan saya turut memerhatikan serta membuat penelitian mengenai pendidikan islam di sekolah-sekolah menengah dan rendah. Hasil daripada penelitian yang saya buat selama ini ramai dikalangan anak melayu khususnya yang beragama islam sama seperti saya buta dalam beragama.Banyak faktor yang saya dapat lihat dan saya dapatkan makluman daripada guru-guru yang seagama dengan saya.
Faktor yang pertama yang saya nak utarakan yang merupakan punca berlakunya keruntuhan akhlak dan aqidah para pelajar tidak kiralah yang bersekolah di sekolah menengah atau sekolah rendah .. yang sekolah agama atau tidak sekolah agama ialah faktor daipada keluarga. Ini kerana kebanyakan ibu bapa terutamanya yang masih muda kurang memberikan perhatian yang sebaiknya terhadap pendidikan agama anak-anak mereka.kalau nak dikiralah anggaran dalam kelas ada dalam 20 orang pelajar hanya 10 orang sahaja yang tahu bersembahyang dan boleh membaca alquran itu pun kerana mereka bersekolah agama pada waktu petang.
Tu baru sekolah rendah dan kalau kita tinjau pula disekolah menengah boleh dikatakan ramai yang tak tau bagaimana nak mandi wajib.. nak berwuduk dan yang paling teruk sekali ada juga yang tak pandai nak mengucap syahadah. bila disuruh jadi imam untuk solat fadhu macam-macam alasan yang dikeluarkan .. tak mandi wajib lah .. sakit perutlah .. dan bila diselidiki rupanya dirumah memang tak pernah solat (sembahyang) malahan ada juga ibu bapa pelajar yang tak tau bab sembahyang .
Disini kita dah boleh nampak bagaimana teruk ke tak teruk serta berjayanya perancangan musuh islam untuk menghancurkan generasi islam masa kini. Nak marah kat pelajar tak solat pun tak boleh sebab mak dan ayahnya pun tak sembahyang. Macammana nak berjaya rancangan nak membina modal insan kalau perkara yang berat seperti solat ini tak dapat dilaksanakan dengan sempurna. Saya tak nampak perkara ini boleh kita pandang dengan mudah dan disini kita dah lihat gagalnya sistem kekeluargaan yang ada dimalaysia.
Faktor yang kedua pula ialah sistem pendidikan yang digunakan disekolah. Sistem yang digunakan tak memberikan kesan dalam membentuk peribadi muslim yang unggul. Kebanyakan guru agama terutamanya para guru kurang memberikan penekanan terhadap aspek ibadah khususnya disekolah bahkan mereka dilalaikan dengan pelbagai kegiatan yang melalaikan pelajar seperti aktiviti tarian, nyanyian dan sebagainya. Dari aspek pergaulan kurang diberikan perhatian. Tidak hairanlah ada pelajar yang sanggup untuk merakam video ketika sedang mandi bersama dengan teman lelakinya serta merakam hubungan seks yang dilakukan bersama serta menyebar luaskan video tersebut kepada rakan-rakan yang lain. ini jelas sekali menunjukkan generasi muda islam di ambang kehancuran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan