12 Julai 2008

JAULAH TARBAWI KE TURKI

Tanggal 5 Julai 2008 merupakan tarikh bersejarah buat PMRAM apabila buat julung kalinya berjaya menganjurkan rehlah ke Turki hasil kerjasama di antara pihak PMRAM dan wakil mereka di Mesir. Rehlah ini bertujuan untuk mengeratkan ukhuwah sesama Muslim tanpa mengira bangsa dan kaum di samping bertukar pandangan dan maklumat sepanjang di sana.Rombongan seramai 16 orang ini mula berkumpul di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah pada jam 1.00 pagi yang diketuai oleh Saudara Khalil Yahya daripada Perak. Sebaik sahaja tiket diberikan oleh pihak Turki, Ustaz Umar kepada semua peserta, Presiden PMRAM yang hadir bersama-sama dalam majlis perlepasan tersebut memberikan kalam nasihatnya.
Dalam ucapannya beliau mengharapkan semua peserta supaya saling taaruf dan kenal- mengenali antara satu sama lain memandangkan kesemuanya daripada tempat dan negeri yang pelbagai, selain itu beliau juga mengingatkan agar menjaga akhlak dan keperibadian selaku pelajar Muslim dan selaku duta kecil PMRAM sepanjang di sana.Selain itu, beliau juga mendoakan agar perjalanan ini selamat pergi dan pulang dan sentiasa dalam pemeliharaan Allah.
Selepas bacaan doa yang diketuai oleh Saudara Mohd Zarimi dari Shoubra, peserta bersiap untuk bertolak. Tiga peserta akhir yang lewat tiba di lapangan terbang turut sempat untuk menyertai rombongan tersebut. Turut bersama pada malam tersebut ialah Naib Setiausaha Agung Saudara Hanafi Zulkapli dan Ketua Badan Sambutan dan Rehlah Saudara Mohd Adlan Mokhtaruddin.Rombongan ini telah berlepas pada jam 4.00 pagi dan tiba pada jam 6.30pagi. Sebagaimana maklum, rombongan ini sepatutnya berlepas pada 3 Julai yang lalu, akan tetapi berlaku permasalahan yang tidak dapat dielakkan menyebabkan penerbangan ditangguhkan pada 5 Julai.PMRAM mendoakan rombongan wakil PMRAM ke Turki ini agar selamat pergi dan kembali semula ke Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan